donderdag 28 mei 2015

Deel 1: op weg naar Argentinie.



Hey menschen in allerlei landen,

Na een periode van inactiveit heb ik deze blog nog eens nieuw leven ingeblazen. De komende weken zullen er af en toe wat reiservaringen tevoorschijn worden getoverd op deze pagina; de een al wat beter dan de andere...mijn schrijfstijl is wat aan het roesten, en ook de woordenschat aan het verwateren...Het lijkt wel alsof ik Alzheimer hebt, maar gelukkig is het niet zo...het is slechts te wijten aan een gebrek aan Vlaamse communicatie.

We spreken en schrijven 26  mei 2015. Op 40000 voet boven de grond raast een vliegtuig van het grote type richting het zuiden aan een snelheid die menig politie-agent een hoedje zou laten schrikken. De gloednieuwe blinkende metalen vogel van Amerikaanse makelei, gebouwd met kilometers kabel en nog meer plastiek  doorklieft het luchtruim aan hoog tempo, terwijl in de zetel achter mij een man het bijhorende geluid produceert in zijn slaap. Ruim 400 zielen van allerlei kleur en geur vergezelt me naar Argentinie, terwijl ze zich niet bewust zijn van hun belang in mijn verhaal.   
Eerder dit jaar had ik de eer en het plezier om een nazomer (lees: Europese nawinter) door te brengen in Vuurland en Patagonie in zuidelijk Argentine. Toen nog ging ik ervan uit dat het mijn eerste en laatste keer in het land van de guanaco en pampa’s zou zijn, in het land van het goddelijke groene Buenos Aires en de meest saaie stad ter wereld Rio Grande.   De maandlange trip in onwaarschijnlijk moeilijk weer aan de onderkant van de planeet was een de lange intercontinentale vlucht meer dan waard, maar ook slechts maar een klein beetje.  Een vakantie na het offshore-werk was echter de kers op de taart, met een bezoek aan Torres Del Paine NP in Chile en Perito Moreno gletsjer Argentina. Om nog maar te zwijgen over de schijnaanval door een condor bovenop een berg in Puerto Natales.  Ik wou de kans niet laten liggen om de regio te bezoeken, vooral omdat ik toen niet wist wat ik nu zou doen....terug naar Argentinie vliegen om nog eens 45 dagen offshore te werken. Het zelfde schip, met gedeeltelijk dezelfde mensen in bijna hetzelfde weer, want u moet weten dat de “roaring forties” in de winter (lees: nu), even windering zijn dan in de zomer. Een mens zou spontaan veranderen in een windvaan als hij te lang in de regio doorbrengt.

Het is nu mei, een dag na mijn verjaardag, gevierd door familie en vrienden waa taart en pateekes de pijn van het ouder worden verlichtten. Enkele uren terug op de vlucht van Brussel naar Frankfurt geraak ik aan de praat met een man uit de Noorderkempen, die toevallig ook naar Argentinie reist. . Later zou blijken dat we op dezelfde vlucht zouden zitten, en nog later zou blijken dat hij een paar weken heeft meegewerkt aan het zelfde project dat ik weer gaan ondersteunen.  Op een of andere manier zijn we dus collega’s...Wat een kleine wereld...

Mijn vlucht Ergens boven de oceaan hangt een stalen vogel met een grote Wouter ergens ten westen van Marokko.   Enkele uren terug tijdens het inchecken in Brussel had ik nooit durven dromen van de luxe waarvan ik nu geniet.  Op de luchthaven van Zavemtem had ik, geheel tegen mijn verwachting in een upgrade van een Premium Economy ticket gescoord naar Business Class, met Lufthansa.  Eerst had ik nog niet eens door, want de baliehostess had helemaal niets gezegd bij het afgeven van de bagage, maar een goede 20 meter verder, bij controle van het ticket blijkt de indeling niet hetzelfde te zijn van de boeking door de reisagent van het werk.  Mijn stoel was veranderd, zonder mijn medeweten...een regelrechte schande!  Als een volleerde en vereerde zakenreiziger had ik ervan uitgegaan dat de hostess gewoon haar instructies zou volgen om met een plaatsje te geven in de middenmoot van het vliegtuig. Maar niets was minder waar...BUSINESS CLASS...Ik kan het nog steeds niet geloven...13u luxe in het luchtschip!!

Nog steeds zijn er twee maaltijden aan boord, maar in tegenstelling tot economy, worden deze geserveerd met een brede glimlach en met een vers wit lakentje op mijn schoot. Een overvloed aan alcoholische dranken vullen het a la carte menu aan..reepjes biefstuk met wortels en amandels als voorgerecht, gevold door salade en kalfrolletje met asperges. Als afsluiter een botermelkpudding met rabarbermoes- ensemble...Zo vol als een ei typ ik nu deze dagboek, en dat terwijl achter mij nog steeds de man verder snurkt. Het is pikkedonker buiten, en binnen... De slaap komt in de ogen gekropen en de geest verzwakt.  De extra beenruimte met bijna een bedje van anderhalve meter zal me spoedig  richting dromenland duwen, als ware het me mijn eigen bed.  Wie had dit ooit kunnen dromen dat een simpele jongen uit een klein Vlaams dorp zich nog tussen de rijke zielen zou kunnen begeven. Rondom me zitten de standaard zakenreizigers, maar ook een paar jonge sportief-ogende gezinnen, die me het idee geven van beroemde voetballers te zijn...De mannen hebben subtiele streken, knappe echtgenotes en tegelijk de opvallende ogen van vroege twintigers...Menige griet zou in zweim vallen voor hen!

De man voor me zit naar een Mosesiaanse film te kijken, over de uittocht uit Egypte...Naar het schijnt een beroemd verhaal ;-) ..Zelf vallen mijn ogen langzaam stil..tijd om te slapen dus..Zou het niet zonde zijn als ik geen kans zou hebben in BA om de stad te bezoeken vanwege vermoeidheid...Niet dus..

Enkele uren laten hangen we nog steeds in de lucht, boven Brazilie. Het vliegtuig drijft vooruit in een kabbelend riviertje, huppelend als een jong veulen op onstabiele voeten. Het is buiten nog steeds donker, en het zou nog wel een tijdje kunnen duren, want als je tegen grote snelheid met de aardschadum meevliegt, kunnen de nachten gemakkelijk 16u duren.  Mijn computer zegt dat het nu 10u54 is, al is het slechts 5u55 in de plaatselijke tijd...  5u jetlag dus...peanuts, na 12000 km vliegen J  Voor hetzelfde geld zit je in Japan met een 9u jetlag.

De kapitein spreekt ondertussen op de microfoon met de aankondiging dat we snel gaan landen...gelukkig maar!  Tijd om af te sluiten.   – 27 mei 2015



Geen opmerkingen:

Een reactie posten