zondag 18 april 2010

Op avontuur naar Oman

Dag wandelaars en avonturiers,

Het is vakantie! Hoera! Tijd om de geest te verruimen met een bezoek aan de bergen in Oman, want in Dubai groeien enkel een paar heuveltjes uit de grond, maar de echte bergen en indrukwekkende canyons zijn te vinden op andere plaatsen in de wereld. Peru (Colca Canyon, de diepste ter wereld), de Grand Canyon in Colorado, USA, of Wadi Mujib in Jordanië. Ook in Oman hebben ze een canyon genaamd de Grand Canyon, gelegen aan de voet van de hoogste berg van het land: Jebel Shams, goed voor 3000meter steen.


Als avonturier en hart en nieren, en als wandelaar in neus en ogen, heb ik besloten een bezoekje te brengen aan zowel de hoogste berg van Oman als zijn diepste canyon, en wel deze week. Nu het weer nog treffelijk is van temperatuur (35-40C) en er af en toe een schaduwgevend wolkje aan het firnament hangt, lijkt het me dan ook het ideale moment. Normaalgezien stond Oman niet op mijn programma voor deze week, maar dankzij de al te hevige en onuitspreekbare vulkaan in IJsland kon een dierbare vriendin niet tot in Dubai vliegen, maar moet ze gewoon op een eiland aan de noordzee blijven. Gelieve haar wat warmte te sturen, het is daar nu maar goed 10 graden, en dat terwijl ze op dit moment op 35 graden had gerekend.

Het ideale moment voor een trektocht in mijn uppie... medereisgenoten vinden op een zo'n korte termijn is geen sinecure, vooral omdat het midden in de werkweek is. Maar niet getreurd, ook alleen is wel eens boeiend, en dan heb ik lekker veel tijd voor fotografie.

Snel even de planning uitgewerkt in twee figuurtjes...het gebied ligt in het centrum van de westelijke Hajarbergen, en misschien vindt ik daar wel de afstammelingen van Hagar de Verschrikkelijke, dat Noorse stripfiguurtje dat elke dag in de krangt staat. Op goed 400km rijden van Dubai ligt het dorp Al Hamra, dat ik als basis en referentie zal gebruiken op weg naar Jebel Shams en zijn canyon. Hoe het uiteindelijk zal aflopen, krijgen jullie later deze week te horen en vooral te zien, maar het ziet er alvast boeiend uit.

Groenten,

Woestijnkabouter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten