donderdag 19 augustus 2010

die nacht aan het pompstation: deel 3

hi,

Tanken in het midden van de nacht begint onderhand mijn hobby te worden. Je komt er allerhande dingen tegen waarop je overdag vaak niet op let, of men wordt geconfronteerd met typische streken van de lokale bewoners.

Vandaag was het eigenlijk een verbazend rustige tankbeurt, en dat zou wel eens kunnen ligggen aan de Ramadan. Met rustig bedoel ik vooral: het menselijk gedrag was bedaard en minder opgefokt als anders. Ik bedoel hiermee niet dat er minder volk op straat was, wel integendeel. Nog nooit heb ik het 's nachts zo druk geweten in Dubai. Het leek wel middag. Aanschuiven aan de verkeerslichten is ongewoon om 2u 's nachts. Ook dit ligt aan de Ramadan.

Overigens, voor ik het vergeet: Ramadan Kareem oftewel: gefeliciteerd met je vastentijd. Een eerder ongewone groet voor de andersgelovige Westerling onder jullie, maar voor moslims is het doodnormaal om mekaar te feliciteren in de Heilige Maand, want dat is de Ramadan. Het hoe en wat ontgaat me nog, al verdwijnen de wolken snel in mijn hoofd.

Voor zover ik weet, vasten de moslims vrij fanatiek tijdens de Ramadan. Er is echter een misconceptie verbonden aan die vastenperiode, want eens de zonder onder is, gaan diezelfde mensen als gekken zich op het eten en drinken storten, bij voorkeur in familiale omstandigheden. Hierdoor komt het dat de Ramadan een heel sociale maand , maar wel een trage maand is door een verstoord bioritme. Naast het gewijzigde etens-, drinkens-, gedrags- en rookpatroon, passen de gelovigen nu ook het slaap- en waakritme aan, om toch maar redelijk gezond de periode door te komen. En zo gebeurd het dus dat je 's nachts op de weg ineens veel meer auto's tegenkomt dan je doorgaans zou verwachten. En diezelfde mensen worden door het geloof opgedragen om zich minder aanstootgevend te gedragen, waarbij ook toeteren en irritant autorijden wordt ontmoedigd (met flinke boetes). Al bij al een heel boeiende maand. Inshallah.

Groet

Woestijnkabouter

1 opmerking:

  1. Inshallah Wouter,

    Ik neem aan dat je de koude douche van verleden week alweer vergeten bent, nu ge daar weer zit chambreren onder de zonnestralen.
    Een vrome ramadiaan mag dus ook geen water consumeren tussen dawn en dusk?
    Repect, dat is alles wat ik er van kan zeggen.

    Sterkte met de nachtdiensten!

    BeantwoordenVerwijderen