dinsdag 7 september 2010

Iftar

hey,

Vandaag was het me een dagje met veel denkwerk en vooaral veel discussieren en praten in het Engels, in een technisch hoger niveau dan wat ik eigenlijk aankan. Soms moet een mens eerlijk toegeven dat zijn taalkapaciteiten niet volstaan om bepaalde ideeën uit te drukken. Vandaag was ik zo'n mens...De praat- en tafelgenoten waren stuk voor stuk hoogopgeleiden Britse persoonlijkheden, die maar al te graag van die intelligenten woorden gebruiken in het typische Britse accent, waar elke niet-Brit raar van opkijkt.

Die Britten (en een Pakistaan met een Amerikaans accent) waren en zijn nog steeds heel boeiende mensen, waarvan er eentje, uit de maatschappij is gevallen, zoals hij het zo zelf graag verwoord. Oerechte Europeanen van huidskleur en voorkomen, maar moslim sinds 20 en 40 jaar. Ongewoon, maar heerlijk om dingen van de leren. En voor mij een verrijking om met hen te praten over het geloof waar heel wat Westerlingen huiverachtig tegenover staan te kijken.

Deze avond hadden ze me uitgenodigd om samen met hen het Iftar ritueel mee te maken, wat neerkomt op het breken van de vastendag. Dit klinkt heel gevaarlijk, maar dat breken is eerder symbolisch, met de verreiste dadels (de eerste keer in mijn leven dat ik dadels lekker vond...een unicum) en een beker met water. Terloops kreeg ik mee dat als er geeen water is, dat ook melk of zout toegestaan zijn. Nadien stond een bezoek aan een moskee op het programma, voor het magrib-gebed (dit deel heb ik overgeslaan, versta toch geen fluit van Arabisch, en zelf geloofbeleiden gaat er ook al niet in). Na het gebed krijgt de maag de volle aandacht, met een traditionele maaltijd, de eigenlijke iftar, van lamsvlees met rijst, op te eten met de tien geboden, ook wel vingers genaamd. Daarbij hoort een zoetzurige chilisaus en een potje yoghurt. En een heel restaurant dat de zelfde maaltijd nutigt, dat is ook wel een aparte ervaring. Het is maar te hopen dat het lamsvlees niet van een BSE-besmet beest was, want mijn aandeel bestond uit het vlees van rondom de ruggemerg. Ge zult het wel merken als ik ineens zot begin te doen.


Een aparte ervaring, en heel leerrijk. Jammer dat de ramadan over 2 (of 3) dagen gedaan is. Op donderdag of vrijdag (afhankelijk van de zichtbaarheid van de maan op woensdagavond), is het Eid, het einde van de Ramadan en tevens nieuwe maan. Feest voor 2 dagen! Jammer da'k moet werken.

Groenten,

Woestijnkabouter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten