woensdag 3 februari 2010

De olifant is besteld.

Hiep hoi,

Goed nieuws: Ik heb een auto gekocht! Of toch bijna. Hij is gereserveerd, het contract zit in mijn mailbox en moet enkel nog ondertekend worden, de prijs is afgesproken en zondagochtend is de overdracht.

Althans, dat hoop ik toch. Want net als het papierwerk is een afspraak hier maar een blaadje papier, een formaliteit, waaraan weinig waarde wordt gehecht. Als naiëve Europeaan trap ik daar nog wel eens in, maar steeds minder en minder.

Desalniettemin hoop ik echt dat ik zondagochtend met een 5-deurs goudkleurige Mitsubishi Pajero 3.0L V6 motor uit 2005 naar huis mag fietsen. Ik heb de auto gekeurd met een eerder bijziend oog, en de eigenaar eens aandachtig geobserveerd, om tot de conclusie te komen dat de auto in orde is. De man, een Indische Brit (of Britse Indiër, dat weet ik niet) is een pietje precies. Proper, net ietsje te eerlijk voor de wereld, maar zich daar niet bewust van, en redelijk voorzichtig. Eigenlijk zo iemand die ge als schoonzoon zou willen voor uw eerste dochter <(^_^)>

Eigenlijk is dit niet de auto die ik oorspronkelijk wou kopen, maar wegens een afgesprongen akkoord met een andere autoverkoopster is hij het toch geworden. Voor de curieuzeneuzen zijn hier de details van het mislukte akkoord: De oorspronkelijke grijze Mitsubishi Pajero 3 deurs die ik had bezichtig ruim 10 dagen terug, zou 8 dagen geleden aan mij worden geleverd, maar wegens allerlei perikelen is dat meer dan eens uitgesteld. Deze ochtend werd het weer eens uitgesteld met een week, en dan heb ik daar maar redelijk plechtig de brui aan gegeven. Jammer, het was een goede deal, maaar geen nood. De nieuwe deal is zelfs beter!

In plaats van een 3 deurs krijg ik nu voor het surplus van 300 euro: 2 deuren extra, 60 cm meer auto (4,80m ipv 4,20m), 2 nieuwe banden, een nieuwe batterij, remschijven die niet moeten vervangen worden, geen sterretje in de vooruit en vooral : 30000km minder op de teller. Bovendien is de auto nog nooit offroad geweest en zal hij daardoor dubbel en dik genieten als ik hem bovenop een duin parkeer.

Een grote auto heeft natuurlijk ook zijn nadeel: het gewicht is ruim 2 ton, dus stevig genoeg om een landmijn te trotseren. Het verbruik is onwaarschijnlijk hoog naar mijn normen. De boekskes zeggen 12l/100km, dus dat zal eerder 14liter zijn. Niets erg, want ne volle tank van 80liter kost nog geen 20 euro. De co² uitstoot is ruim boven 250 g/l³, waardoor al mijn groene gedachten instant naar de vuilbak zijn gekieperd. ....pst: niet verder vertellen, maar die gedachten waren vorige jaren al aangetast door de vele vliegreizen. * ;-)

Had ik niets kleiner gevonden?
Jawel, gevonden wel, maar dat was buiten mijn budget gerekend. Eigenlijk wou ik een nieuwe 3deurs Pajero, maar 18000euro was net iets te veel. (nvdr: nieuwprijs in benelux ligt rond 40000€). oink oink..wat een prijsverschil...Geen wonder dat meneer ne grote dikke logge auto koopt, dat drinkt als nen olifant en scheten laat als een koe.
Andere 4x4 autos die ik heb bezichtigd maar afgekeurd wegens niet gemaakt voor in de woestijn te gaan sjeeezen: Kia Sportage, Hyundai Tucson, Daihatsu Terios, Nissan X-trail. Dit zijn wat men noemt softroaders: Goed voor een grindweggetje, maar niet geschikt om langdurig ruw mee te doen.
En dan was er nog het merk dat de beste 4x4-autos te wereld maakt: Landrover. Wel, mijn budget vond dat geen pretje, en hoewel ik afgesproken om morgen een Freelander te gaan bezichtigen, heb ik na enig rondlezen op het net, mijn mening herzien als zijnde dat de 2005-versie compleet onbetrouwbaar is.

Ik durf wel eens veeleisend te zijn, zoveel is duidelijk! Maar het levert op: Ik hoop met deze auto minstens 5 jaar verder te kunnen, en als het ooit lukt, ermee vanuit Dubai naar België te rijden.

Groenten,

Wouter

* nvdr: In de periode Jan 2009-jan 2010 heb ik 16 vliegtuiginterieurs mogen zien. En zeggen dat ne meteoroloog veel meer zou kunnen verdienen. Trouwens: wat zou een privejet kosten?
**: Ik ben nog op zoek naar een naam voor het vehikel: Neem uw pen en stuur een gele briefkaart.

1 opmerking:

  1. Mooie wagen! Die redt het wel om over 5 jaar tot in België te rijden. Succes met het bereiden van de zandduinen:

    http://www.stormchaser.ca/Empty_Quarter/Empty_Quarter.html

    BeantwoordenVerwijderen