woensdag 23 juni 2010

Arbi de Arabier

Hey,

Lang geleden? Hoe is het met je? Kunt ge uzelf een beetje uitleven in de zomer, want jawel hoor! Sinds 2 dagen is de zomer bezig, en dan worden mensen spontaan vrolijk? Zo ook Arbi de Arabier, een als Arabier geklede Pakistaan. Kamelenverzorger van beroep, redelijk geflipt van aard en een overenthousiast met zijn lichaamstaal.

Toen ik gisteren terugkwam van een trip in één of andere wadi (alwaar ik bij 40 graden in de lommerte heerlijk liggen hangmatten en gezweet heb) had ik nabij Dhaid de keuze om ofwel door het oude vertrouwde stadscentrem van Al Dhaid ("theit" uitgesproken door de locals) ofwel de vrachtwagenroute te nemen. Gezien het stadscentrum weinig meer te bieden heeft als een heel schone moskee en wat winkels en files, was de keuze deze keer gevallen op de alternatieve autosnelweg, dwars doorheen het grote niks alwaar zand, gras, bomen en kamelen mekaar vergezelden. En plots stond daar een man dolenthousiast te liften, in het niets, en ogenschijnlijk in een richting waar niets te zien is!

Ik zag initeel enige aarzeling in zijn gezicht, want waarom zou een bestuurder van een vier maal vier lifters meepakken, maar toen ik vertraagde begon de man te zwieren als een zot. Met veel lawaai en een vriendelijke groet sprong hij de wagen en begon zijn hele leven te vertellen, althans, dat vermoed ik, want mijn Urdu is nul kom nul, en zijn Engels was beperkt to : "How are you? " en "Camels".

Het werd nog gekker toen ik de man een Ricolaatje aanbood. In plaats van er eentje uit het doosje te nemen, keek hij eens naar het doosje en stopte het hele hebben en houden doodleuk in zijn broekzak! Ik durf te wedden dat als je hem uitnodigd een zak frieten met u te delen, dat Arbi met een vrachtwagen naar uw aardappelveld komt en de hele oogst mee naar huis neemt!...

Moraal van het verhaal: Let op met kamelenkwekende Pakistanen van Islamabad, het concept eerlijk delen is hen onbekend!

Groenten,

Wouter

PS: Gisteren even uitgestapt op de autosnelweg op het heetste moment van de dag nabij een duingebied: 47 graden! Veel warmer moet het voor mij niet, maar het kan wel, want op hetzelfde moment was het in Jeddah (nabij Mekka in Saudi Arabië) 52 graden. Mekka had slechts 48 graden. In augustus begint de Ramadan, ik begin nu al te vrezen voor de gezondheid van de miljoenen bezoekers aan Mekka.

2 opmerkingen:

  1. Hoe hou jij je bier koud????

    gr jp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lol...Euh...Is een lawaaierige koelkast een goed antwoord?
    Of soms ook wel in een koelbox gevuld met ijs (tijdens kampeertochtjes)

    BeantwoordenVerwijderen