zondag 27 juni 2010

Wadi Bashing in Wadi Bih/Musandam/Oman

hi Folks,

Heb ik ooit al eens gezegd dat de bergen me ongelooflijk fascineren, en dat de heuvels en bergen in het oosten dit alleen maar versterken? En had ik al vermeld dat kamperen in de heuvels heerlijk fris is. Ik dacht het niet (nvdr: soms durf ik wel een wat vergeetachtig te zijn).

Dit weekend mocht ik samen met 9 jeeps vanuit Dubai richting Oman rijden, alwaar we met een grote vetraging zoals gewoonlijk bij soortgelijke uitstappen, de grens met Oman mochten oversteken, om de Omaanse enclave Musamdam binnen te rijden in de grensstad Dibba (UAE)/Daba (Oman). Al lang stond deze enclave op mijn wenslijstje, en nu is het er eindelijk van gekomen om het ook effectief te bezoeken. En het mag gezegd, het is het mooiste stukje natuur zoooo dichtbij. Op ongeveer 2u sjeezen van Dubai.

De foto's hieronder spreken boekdelen, maar voor de landschapsblinden onder jullie wil ik het gevoel ook even uitdrukken....overweldigend hoge bergen, diepe indrukwekkende canyons, verticale zandkleurige wanden, getrapte bergen, geïsoleerde dorpjes, terrascultuur, 2 lekke banden, waaronder eentje bij mij (de tweede in een week tijd!), rust, BBQ en een feestje op 1000m hoogte!

Intussen begint me op te vallen dat offroading een dure hobby is waarbij de auto aan extreme omstandigheden wordt blootgesteld. En hoewel mijne Pajero een stevige auto met weinig kilometers is, hij toch niet de geschikte auto is om aan offroading te doen..Te weinig pk's: slechts 180+ en een te groot autogewicht (2+ ton), waardoor er te weinig kracht is zit, te lange wielbasis voor de bij wijle korte bergbochten te pakken en vooral: de versnellingsbak is een automatique. Als ik nog eens een 4WD koop in de UAE, zal het toch met een manuele versnellingsbak moeten zijn. Het verbruik valt nog mee, want gisteren vertelde een vriend dat hij gemiddeld 25l/100km verbruikt met zijn Toyota Landcruiser V8 5.6liter motor. En in de zandwoestijn nabij Liwa tot 100liter per 100km vanwege het mulle zand. Dan is mijn 14liter nog weinig.





1 opmerking: