woensdag 30 juni 2010

verdoken racisme

hey hey, hi hi,

Vandaag betrapte ik mezelf op enkele discriminerende en verdoken bevooroordeelde naar racisisme neigende gedachten. En dat terwijl ik gelijkheid van mensen hoog in het spreekwoordelijke vaandel draag. In het verleden durfde ik wel eens rake bevooroordeelde en veralgmeende uitspraken te doen over bepaalde volkeren in het buitenland, maar zelden konje me betrappen op negatieve uitspraken over mede-landgenoten van andere culturen.

Een mens verandert als hij verhuist, en ongewild begint mijn gedachtengoed mee te veranderen. De reden en oorzaak is misschien te vinden in het contact met vele culturen in deze grootstad, of in de beïnvloeding van mensen rondom me heen. Maar wat het ook moge zijn, vraag ik me af of dit wel een goede ontwikkeling is. Moet ik me zorgen maken omwille van de volgende uitspraken?

- "Als je een afspraak hebt met een Indier, dan heb je 50% kans dat hij ze naleeft. En als hij diezelfde Indiër zegt dat hij niet op de afspraak zal zijn, dan heb je ook 50% kans dat hij er wel zal zijn."

-"Er zigzagt weer eens eentje over de weg, het zal wel weer een Arabier zijn".



Daarnaast komen ook vaak positieve gedachten in me op...over Egyptenaren, of over Zuid-Afrikanen, Filipino's, Iraniers.

Verwarring alom, een reden om er eens een nachtje over te slapen. Mijn nachtdienst zit er op, nog 5 te gaan.

Groenten,

W

Geen opmerkingen:

Een reactie posten