zaterdag 3 juli 2010

gevoelstemperatuur: 50 graden

hey warme Lage Landen,


Het is zeggen en schrijven zaterdag 3 juli, een beetje na 5u in de middag. Terwijl u baadt in de regen en geniet van een graad of dertig, baad ik samen met de rest van Dubai en het Arabisch schiereiland in het zweet. En dat terwijl het eigenlijk niet eens zo warm is. Je zou kunnen denken dat het zweet een nawee is van het ijverig supporteren voor de Nederlandse voetbal gisteren, maar dat is het niet. Ruim twee jaar wonen in Soest heeft zijn sporen nagelaten. Wat heel veel Belgen stiekem doen, durf ik openlijk te delen met het publiek: Hup Holland Hup. (Beste Belgen: gelieve me nu niet de kruisigen, ik ben nog zo jong)


Blij was ik toen in de tweede helft Wesly Sneijder (niet kabouter Wesley, maar hij lijkt er wel een beetje op) met een prachtig gekruld schot de hele Braziliaans defensie te kijken zette en Nederland op gelijkspel zette. De rest van de wedstrijd was mooi voetbal met veel spanning, zelfs in mijn huiskamer. Had ik een Oranje Vuvuzuela gehad, dan had ik heel de stad bijeengeblazen.

Maar het is niet de voetbal die een mens doet zweten als een rund, en ook niet de hoge temperatuur, want het is slechts 37 graden op het moment dit schrijven. Het is eerder de moordende luchtvochtigheid van 48% die een mens de das omdoet. De dauwpuntstemperatuur is namelijk 27 graden, en bij deze luchtvochtigheid zit er ruim 21 gram vocht in elke kubieke meter lucht. Ge moet u dus even inbeelden dat ge 10 m³ lucht neem in een zak, en al het vocht daaruit perst, dan zou je een glas water kunnen vullen. Ter vergelijking heb ik hieronder een tabelletje neergepoot.

En zeggen dat ik vrijwillig in die warmte naar buiten ga. Ik heb namelijk veel liever een gevoelstemperatuur van 50 graden bij een werkelijke temperatuur van 37 graden dan een gevoelstemperatuur van 40 graden en een werkelijke temperatuur van 47. Raar maar waar, ik zie daar meer van af!

Genoeg getallen voor vandaag. De moraal van het verhaal: laat uw humeur niet om zeep helpen door wat getalletjes en blijf genieten van de zon en regen! En een vleugje rock Werchter op de radio.

Bezwete groeten,

Woestijnkabouter

PS: nog een voetnootje: Ik heb al een tijdje het vermoeden dat mijn zweetgeur is veranderd zijn mijn aankomst in dit bloedhete land. Is dit mogelijk?

1 opmerking: