zondag 11 juli 2010

vandaag in de krant:: afval piekt

hey milieubewuste European,

De toon is gezet, het onderwerp is duidelijk, een inleiding moet niet meer, want alles staat gewoon duidelijk in de titel.

Vandaag stond in de krant iets wat ik al langer had begrepen maar nooit in cijfers heb kunnen lezen. De consumptiemaatschappij in de Emiraten produceert een onmogelijk grote afvalberg en verbruikt heel veel water. De Ecologische voetafdruk van een gemiddelde Emirati bedraagt 350, wat eigenlijk zoveel wilt zeggen als dat als iedereen op aarde zou leven als een Emirati, er dan 350 aardes nodig zouden zijn om dit te ondersteunen.

Om u een idee te geven, enkele cijfertjes

Gemiddeld waterverbruik per dag per persoon: 450 liter
Gemiddeld afval per dag per persoon: 6 maal dat van Frankrijk
Gemiddelde CO2 uitstoot per dag per persoon: 4 maal dat van Noorwegen
Het aantal diabetici: 1 op 5 Emirati tegenover 1 op 50 Noren.

Pijnlijke getallen,die me koud doen krijgen, en dat zonder airco. Alhoewel, diene airco heb ik nu wel nodig. En dat merk ik ook aan mijn elektriciteitsfactuur. Momenteel betaal ik ongeveer 35 Euro per maand aan elektriciteit, waarvan ongeveer 25 Euro wordt opgesoepeerd door 2 airco's die samen gemiddeld 7 uur per dag aanstaan. Niet mis, maar wel heel goedkoop.

Ben al blij dat mijn laptop slecht 90 Watt verbruikt, want moest ik een desktop computer gebruiken, dan loopt dat al snel op tot 500 Watt. Tel maar uit die winst!



Groenten

Wouter

1 opmerking: