donderdag 22 juli 2010

Groene zone

hoihoi,

Tussen al dat integratie gebabbel van de laatste maanden door, wil ik even de aandacht vestigen op een film over de oorlog in Irak: Green Zone. Deze politieke actiethriller met Matt Damon in de hoofdrol brengt een boodschap over massavernietigingswapens en de leugens daaromtrent. Iederen kent het verhaal over de aanval op Irak en de oorlog die daarop volgde, maar wie herinnert zich nog een antwoord op de vraag : Was er ooit sprake van bewijs voor massavernietigingswapens en was de inval wel noodzakelijk om Sadam uit zijn verarmd land te kieperen?

In de film zelf wordt er weinig tijd gemaakt voor de discussie oorzaak en gevolg, maar toch is de boodschap duidelijk. Wat deze is, moet je zelf maar gaan uitzoeken. Ge verwacht toch niet da'k hier heel het plot uit de doeken ga doen voor jullie :-)

Hoewel ik geen fan ben van oorlogsfilms, heb ik toch gekeken. Deze thriller is niet overdreven geweldig, al komt er wel vuurgevecht in voor. De slachtoffers worden subtiel in beeld gebracht, en heel kortstondig. Knap gefilmd, en wat nog beter is: de regisseurs zijn niet vervallen in hollywoodclichees, waardoor de film geloofwaardig is...Een aanrader dus.

Woestijnkabouter

PS: de laatste tijd heb ik wel vaker politieke discussie met bewoners uit de wijde omgeving van Dubai. Pakistani, Egyptenaren, Iraniers en consorten. Telkens valt me op dat de Amerikanen een negatieve indruk hebben nagelaten bij hen, vooral dan op militair en imperialistisch vlak. Anderszijds kijken de mensen wel op naar de American dream op economisch vlak. Vast staat, dat ik hier nog wat in moet verdiepen vooraleer er een tekstje op deze blog over komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten