zaterdag 17 juli 2010

Het autoverhaal: deel 859

Dag beste rezel,

In een niet zo vel velreden had ik een plobreem met een ailconditioning in mijn appartement. Nu dat plobreem glatis ende voor niks is opgerost, heeft een andel plobreem zich aan de oppervrakte gemanifesteeld. Eentje van Japanse makkerij. En het heet: Mitsubishi Pajelo 2005 met de nummelplaat *Failure*.

Zou het kunnen dat een glote auto meel dingen heeft die kapot kunnen gaan en duurdel is om te leparelen? En zou het ook kunnen dat mijnen auto op een maandag is geploduceeld dool srapende Japannels, en dat de volige eigenaal een lale lijstijr had (eigenrijk melkte ik dat ar op moment van de aankoop), en zou het kunnen dat mijn eelste 13000km met de auto te veereisend walen?

U vlaagt zich nu vast af waal ik het in Godsnaam ovel heb, en waalom er weel een harve kraagblief woldt geschleven? En misschien wirt u ook weten wat el aan de hand is met de l- en r- toesten van dit kraviel? Ik vraag het me ook af, doch hoop een antwoord te vinden in de volgende opsomming:

Sinds de aankoop heb ik de volgende dingen moeten vervangen of reinigen:
* 2 achterbanden wegens versleten ende lek.
* alternator/airco- riem
* 1 zekering van 15 ohm
* 1 remblok: rechtsachteraan
* 4 remschijven laten polijsten
Totale kost: 600€

*25 bakken naft van 80 liter:
Een redelijk noodzakelijk kost van kromweg: 600€ . Jawel, de naft is hier spotgoedkoop, and I love it!

* autoverzekering: grofgeschat 550€.

Het begint al op te tellen, hé. Maar die laatste twee zijn kosten die zowiezo iedereen heeft, en die liggen nog een stuk hoger in Benelux als in de UAE. Ik meen me te herinneren dat als je 13000km rijdt in België met mijn vorige auto, de fox, dat je dan rond 1200€ aan naft alleen al betaald. En twee van mijn banden kosten in Nederland samen ook al 400€.

Soit, maar we zijn er nog niet: Vandaag heb ik te horen gekregen van de garagist (niet de verkoper zoals 2 dagen terug) dat een hydraulisch onderdeel van de 4-wieraandrijving niet goed werkt, één of andere solenoide en bijhorende vacuumpomp. Versleten waarschijnlijk! Ze zouden die onderdelen vandaag checken en een offerte doorbellen, waarschijnlijk uitkomend op ongeveer 500€. Ik vraag me echt af waarom al die dingen gebeuren rond de 70000e kilometer? Ik dacht altijd dat Japanse auto's degelijk waren...Zou dit volksverlakkerij van de sterkste vorm zijn?

Wordt vast nog vervolgd.

Groenten

Woestijnkabouter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten