woensdag 14 juli 2010

weerextremen

Hey Europa,

Leuk om jullie nog eens te schreven, zo in deze onweerachtige tijden. Terwijl in de Benelux al een week wordt weggebliksemd, met onweersbuien van formaat, smelt Dubai langzaam de grond in. Eigenlijk zou ik nu het liefste van al in België rondhangen, want op dit eigenste moment trekt een zwaar onweer richting mijn geboortedorp, met alle neveneffecten van dien.

De weermodellen geven kans op grote hagel, potentie tot windhozen en rukwinden (windstoten voor de Nederlanders). Oja, regenen kan het ook, maar dat had je zelf misschien kunnen bedenken. Wilt ge meer weten, kijk dan eens op de Nederlandse website van ex-collega's Weerplaza, en als ge hen dan wat inkomsten wilt geven, moet ge minstens 200keer klikken op hun reclamebanners, of ge kunt ook op een weblog kijken van een andere ex-collega, Bernard The Dutch Chaser, van wie ik het vak der chaser, aka onweerachtervolger, heb mogen leren. Hij heeft trouwens een mooie serie over een reis naar de Verenigde Staten van de United States van U S and A.

Dit is het einde van de reclameboodschap, nu tijd voor het echte weer in Dubai. Gisteren (13 juli) was het 44 graden en vandaag zelfs 46 graden. Een persoonlijk record. En de kans is reëel dat morgen het record nog eens gebroken zal worden, want 47graden zit er aan te komen. De oorzaak is simpel, een woestijnlucht, het gevolg stinkend: zweet, en daarbij komt ook heel wat stof kijken. Deze ochtend hadden een aantal plaatsen te maken met een stofstorm, en morgen wordt het nog meer van dat.

Nu krijg ik regelmatig de vraag: Hoe leef je bij die warmte?
-Vandaag was het droge warmte, waarbij een wandelingetje van 5 minuten, in een jeansbroek aan, net te kort is om te beginnen zweten. Als ik een korte broek zou gedragen heb, was het al zweten na 2 minuten.
-Elke plaats heeft airco, zo ook mijn appartement (twee voorlopig goed functionerende airco's) die ingesteld staan op 26 graden overdag en 24 graden 's nachts. Als ik dingen een halfuurtje laat uitstaan, warmt het al snel op tot 30 graden binnenshuis, redelijk onhoudbaar, want ik val daar van in slaap. Tijdens de avond daarentegen kan ik niet in slaap vallen bij temperaturen boven 26 graden...begrijpe wie het begrijpe kan.
-koffie en andere warme drangen bieden geen afkoeling...Dit is een roddel gebaseerd op wild gegok. Ik kan u zeggen dat ik gisteren flink gezweet heb bij het binnenwerken van een halve liter hete Starbucks-choccomelk op het warmste moment van de dag.
-arbeiders in het vastgoed beginnen te werken om 4u 's morgens en stoppen om 12u, de tweede ploeg komt pas in de late middag opduiken.
-in de shoppingmalls kun je koppen lopen. Rustig winkelen is niet aan de orde.
- de asfalt op straat smelt niet, ook beton komt niet omhoog...Daar kan de Belgische wegenbouwindustrie nog iets van leren!
-zwemmen leidt nauwelijks tot verkoeling, want mijn buitenzwembad is ook 31 graden.

De meest zinvolle manier van tijdsbesteding is doen alsof die warmte niet bestaat....zweten doe je toch, of ge het nu wilt of niet. Negeren die handel! En af en toe een goede frisse pint doet wonderen!

Tot ziens,

Woestijnkabouter

2 opmerkingen:

  1. Niet gek al die gratis reclame! Vergeet WNI niet en vers besteld en de asperge z enz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @anonieme WNI-er: Ik zou reclame kunnen maken voor WNI inderdaad, maar aangezien er geen enkele consumentengerelateerde producten worden aangeboden bij WNI, doe ik dat niet. En scheepsrouteringen/weerverwachtingen voor op zee wilt de kleine gebruiker niet... (bij deze dus toch sluikreclame, alstublieft!)
    Maar euh, schaamt ge u soms over uw werkgever dat ge anoniem publiceert *groot vraagteken*??

    BeantwoordenVerwijderen