donderdag 8 juli 2010

Aan het pompstation om 3u 's nachts

hi folks,

Voor de gelegenheid kreeg ik weer eens een nachtdienst voorgeschoteld enkele uren terug. De 5e deze maand, en nog 6 te gaan. Lekker rustig werken is dat...laat beginnen en vroeg stoppen, ideaal voor een avondmens. Toch vraag ik me af of iedereen die 's nachts werkt ook effectief een nachtmens wordt/is. Neem nu die Indische pompbediende die zonet mijn auto nog eens van 74 liter naft voorzag.

Die man zag er vrolijk en wakker uit, nam zijn tijd om de tank te vullen, de ruiten te wassen en te wissen, de spiegels op te blinken en een praatje te slaan. En dat alles voor goed 24 euro, inclusief naft. Maar was die man ook blij met zijn taak? Zo zag hij er in ieder geval wel uit, maar ik heb het hem niet gevraagd. En dankjewel vanuit mijn hart voor zijn diensten deed hem alleszins glimlachen.

Dat is heel wat anders dan die bandenverkoper die twee dagen terug mijn tweede lekke achterband wou vervangen. Een lokale bewoner, Naser de ambetanterik. Dat mijn achterband lek was, wist u al, maar dat hij niet te repareren was, nog niet.

Na enkele dagen naar een garagist in Sharjah te proberen bellen (zonder resultaat) besloot ik toch maar om in Al Qouz, betekent zoveel als: achter mijnen hoek*lol*, op mijn goeddunken af een bandencentrale binnen te rijden. Bij het parkeren liep het al mis. Had die verse beton niet zien liggen, nu staat er een mooi profiel in de man zijnen beton ;-) . Eens binnen, kon het onderhandelen beginnen. Redelijk lastig als uwe gesprekspartner/zakenpartner maar 100 woorden Engels spreekt en nogal grofgebekt en arrongant is.
" New tyre, 2010 model, 700 dirham"
> you must be joking.
"good quality, better than 2009 model"
> I want to have 2009 model
"2009 model is 600 dirham
>I do it for 500 dirham
"no, only 600 dirham
....enzovoort enzoverder
5min nadien> 550 dirham + 50 dirham om mijne lekke band te repareren. (de marktprijs).
.... nog eens 10 min later":
"we cannot repair the tyre"
Die truc had ik al eerder gehoord, dus het onderhandelen kon weer beginnen. Heel vermoeiend, maar uiteindelijk moest ik die man gelijk geven. Een gaatje van anderhalve centimeter is te veel om te plakken. Dan maar niet repareren!
"total price is 600 "
> Hey, 600 is inclusive the repairing
...nog eens 5 min later
" give 550 and here is my business card: you can call me always when in trouble"

En denkt een mens bij zichzelf: na een goede nacht pintelieren zal ik die klotegaragist ne keer uit zijnen nest bellen, om te vragen of hij me naar huis kan brengen.

Slaapwel,

Woestijnkabouter

PS: u kijkt toch ook naar de finale Spanje-Nederland (of was het Nederland-Spanje?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten