dinsdag 30 maart 2010

les van de dag: niet bergop parkeren

hoihoi,

Dubai blijft je verbazen, en dat doen autos ook. Na een nachtje werken, de laatste 12u nachtdienst van het seizoen, zag het er naar uit dat ik vrolijk naar huis zou mogen taxiën of wandelen, want mijn auto deed het niet meer.

Nog nooit heb ik autopech gehad, met uitzondering van nen platten tjsoep in een ver verleden, maar nu zag het echt naar uit dat ik met een stevig probleem te maken had. De auto wou niet starten, en als dat ding niet start, dan kunt ge dus ook niet rijden, natuurlijk. Ik controleer mijn lichten, (ze werken nog), ik hoor de radio (de batterij is nog ok), het naftlampeke brandt niet (genoeg naft) maar waarom hoor ik de boujies niet? En waarom heb ik een halve nafttank het gevoel dat mijnen naft geen degelijke kwaliteit, oftewel vervuilde naft is?

Als autoleek die nog net de ruitenvloeistof weet zitten, was het zoeken naar een spelt in de hooiberg, want een auto van 2.2 ton heeft veel meer onderdelen die kapot kunnen zijn van een fox van ocharme 950kg. De eerste stap was dan maar om de handfrein af te zetten en me van een korte steile helling van 30 graden naar achter landen bollen. Zo had ik die auto de avond ervoor namelijk geparkeerd. Hupsakee, nog eens proberen starten...ja lap, niets resultaat. Stap was dan maar mensen te gaan zoeken die willen duwen...Net voor ze er zijn start ik dat vehikel nog eens, en wilt dat nu toch wel lukken zeker? Blijkbaar zat er gene naft meer in de moteur dankzij de zwaartekracht..

Mooraaal van het verhaaal: parkeer niet op steile hellingskes, want dan loopt de naft uit de moteur terug naar de naftbak.

Vraag van het verhaal: Waarom hebben de Japanse autoconstructeurs daar niet aan gedacht toen ze die auto bouwden?

Groenten,

Woestijnkabouter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten