maandag 1 maart 2010

Niet werkende airco, deel 1, 2 en 3

Hoihoi,

Tijd voor nog eens een voorbeeldje over de ineffecientie van de maatschappij in Dubaï. Ge maakt het niet elke dag mee, maar het scheelt toch niet veel. Op straat of in de supermarkt zie je mensen rondlopen 'werken' waarvan je vraagt wie ze eigenlijk betaalt. In mijne appartementsblok lopen er ook een paar rond...Ze zijn altijd vriendelijk, en behulpzaam. Ze lachen en ze begrijpen maar 20 woorden Engels. Daarnaast willen ze u vooral niet geloven, houden er hun eigen ideeën op na en hebben veel tijd nodig om een probleem op te lossen.

deel 1

Een paar weken geleden had ik het al in de mot. Mijne slaapkamerairco blaast lucht, niet warm maar niet koud. Gewoon lucht. Niet zo erg, maar wel jammer. Met de warme 35-ers van vorige week leek het me toch eens een gedacht om de airco te testen op al zijn mogelijkheden. We spreken nu donderdag...Na drie uur blazen is de woonkamertemperatuur van 27C gezakt naar 27C en is de slaapkamertemperatuur gestegen van 26.5C naar 26.5C. Diezelfde avond bericht ik de concierge dat mijn airco het niet doet..Hij zou zaterdag (vrijdag = rustdag) de airco komen testen.

Zaterdagavond, ik kom terug van mijn werk en merk op het moment dat ik mijn voordeur opentrek, een warme gloed naar buitenstroomt! Die ochtend toen ik vertrok was het 24C toen ik vertrok, en 27.5C toen ik terug binnen kwam....De concierge wist me te vertellen hij de airco om 12u had aangezet, en dat hij de temperatuur heeft zien zakken. Waarom het om 8u 's avonds nog zo warm was, kon hij niet verklaren, vooral niet omdat de airco nog steeds aanstaat. We spreken af dat hij op zondag de airco zou laten herstellen.

deel 2
Zondagmorgen vertrek ik naar het werk...Het was fris binnen, want die nacht had het geonweerd en kon koele lucht binnenkomen. 's avonds kom ik terug binnen en voel dat het niet bijster warm is, maar de koelte is er ook niet...Snel de airco eens testen, en inderdaad, hij werkt niet. Teleurstelling allom. Snel naar de slaapkamer, die beduidend koeler aanvoelt...Hoera, de airco werkt!!

Ik denk bij mezelf, ik zal de concierge wel eens spreken straks, maar het komt er niet van. Die avond wordt het laat met een goede film :Le Grand Restaurant met Louis DeFunes uit 1966. Goed gelachen!

deel 3
Maandagochtend, 8u. Dingdong ..snurk snurk...ding dong.... Wie belt er me nu wakker. Staat er toch wel de slaaf van de conciërge aan de deur, met nog twee werkgasten. Ze zouden de airco komen repareren! Had ge dat gisteren niet gedaan? Hoezo reparen? We hadden toch niets afgesproken? ....

Met slaap in de ogen heb ik hen vriendelijk gevraagd in de namiddag terug te komen. Een half uur nadien stonden ze er weer.

Dit alles om maar weer eens aan te tonen dat er een probleem is. Ik ben eens nieuwsgierig hoeveel delen er gaan komen in dit verhaal. Mijn eerste gok is 5.

Groenten,

Wouter

1 opmerking:

  1. Het is knap vervelend als je airco het niet doet. Ik weet er alles van af.

    BeantwoordenVerwijderen