zaterdag 27 maart 2010

uitgedroogde boterhammen

hi,

Soms kan een mens van die inspiratieloze dagen hebben, en soms schiet het ene idee na het andere zomaar van links naar rechts door het het hoofd, om uiteindelijk op papier te belanden.

Vandaag is het zaterdag, ook wel bekend als stofdag. Ik heb in geen dagen een weerbericht gememoriseerd, want dat lijkt me redelijke tijdverspilling, gezien het feit dat ik me meestal toch nooit iets aantrek van het weer (regen of zon, als ik naar buiten wil, doe ik het toch gewoon). En groot was dus mijn verbazing toen ik deze ochtend (of beter gezegd: middag) uit mijn bed kroop, en weer zo'n dikke laag stof over de stad zie drijven. De lucht komt vandaag uit het zuiden, op nadering van een frontensysteem op zee. De exacte meteo-uitleg ga ik jullie besparen, maar als ge hem toch wilt, moet ge me maar opbellen. Woestijnlucht komt de stad ingestormd, om 12uur is het al 39 graden, en het warmste moment van de dag ligt hier tussen 2 en 3, dus het zo vandaag wel eens de eerste 40 graden van mijn leven kunnen worden. Binnenblijven dus!!

Enkele consequenties:
- Het ontbijt moet je snel opeten, want de luchtvochtigheid is heel laag (10-15%), waardoor alle aanwezige vocht snel de lucht in dampt.
- Buiten rondlopen is pijnlijk aan de ogen, zowel dankzij de snijdende opgewaaide zandkorreltjes als het verstrooide zonlicht dat pijn doet aan de ogen. Volgens mij hebben ze hier de voorloper van de zonnenbril uitgevonden, dan nog wel door de vrouwen: De hoofdsluier!
- in huis is het gewoon 27 graden, zonder airco. Elke actie leidt onherroepelijk tot zweten.

Dit gezegd zijn, trek ik nu mijn handdoek over mijn hoofd om mezelf eens nuttig te maken.

Groenten,

Wouter

1 opmerking:

  1. Het is uiteindelijk 41 graden geworden om 14u. Om 15u kwam de zeebries binnen en zakte de temperatuur naar een dragelijke 35 graden.

    BeantwoordenVerwijderen