dinsdag 2 maart 2010

Sjeik Zayed Grand Mosque

Geachte gelovigen,

Hier spreekt een overtuigd atheist tot u. Aanhoort het geschreven woord van een iemand die elke dag meer respect krijgt voor de Islam. Leest de gedachte van een man die het moeilijk heeft met de tegenstrijdige discriminatie van de islam naar de vrouw toe.

Nu moet ge een Arabisch ontspannend deuntje in uw hoofd houden, en vanzodra ge klaar zijt, neem ik u mee op een trip naar de op zeven na grootste moskee ter wereld.

Gelegen in Abu Dhabi, is de Sjeik Zayed Grand Mosque de grootste moskee van de UAE. De moskee is genaamd naar de man die de Emiraten groot heeft gemaakt, Sjeik Zayed bin Sultan Al Nayhan, oftewel heer Zayed zoon van Sultan van Nayhan. In 1997 had de man opdracht gegeven tot de bouw van deze in witmarmeren gehuld imposante moskee, gelegen aan de rand van het eiland Abu Dhabi. Zelf heeft hij de opening nooit mogen meemaken, want in 2007 was hij al drie jaar dood. Hoewel de moskee van oorsprong niet toegankelijk was voor ongelovigen, werd in 2008 de toestemming gegeven om niet-moslims de toegang te verlenen, ter bevordering van de culturele kennisdeling.

Genoeg wetenschapsliteratuur, ik word niet betaald om biografiën te schrijven, en moesten ze daar toch mensen voor hebben, zal het moeten lukken dat een onnozole Belg dat moet doen.

De weg naar de moskee vinden heeft me zweet en een volle blaas gekost, maar na een omweg van 15 km door een te vroeg genoemen afslag en eenrichtingsverkeer in Abu Dhabi, mocht ik dan toch gratis ende voor niks parkeren voor de geloofstempel. Op volle dagen zouden 40000 biddende hier kunnen neerknielen, nu liepen er in de late namiddag misschien goed 100 zielen rond...(alhoewel, hebben ongelovigen ook een ziel?*groot vraagteken*). Het weer was ideaal; in de ochtend had onweer en regen de lucht schoongevaagd, en doordat de wolken pas laat op de dag wegtrokken, kon het ook niet meer warm worden. Echt een heerlijk weertje om minaretten van 100m hoogte te aanschouwen, onder een donkerblauwe lucht met links en rechts een schaapachtig wolkje. In tegenstelling tot heel veel nieuwbouw is dit gebouw wel in alle fijnheid en kwaliteit afgewerkt, waarbij kwaliteit uit de hele wereld werd samengebracht. De schoonheid straalt er af, net als de rust overigens.

Veel meer woorden ga ik er niet aan vuil maken. Aanschouw het zelf op de foto's. Tot slot wil ik u aanbevelen deze moskee met eigen ogen te gaan bekijken. Naar mijn bescheiden mening is dit het meest imposante gebouw van de Emirate. Ja, het overtreft zelfs de Burj Khalifa of de Dubai Marina in zijn geheel.

Ga in vrede,

Wouter




3 opmerkingen:

  1. Dag kabouter,

    Ik zie de laatste tijd weinig comments meer onder uw proza, maar bij deze toch een teken van leven en de mededeling dat meerdere van uw ex-collegae nog altijd uw blog volgen.
    Dat dit je maar mag blijven aanmoedigen de frequentie van berichten plaatsen op peil te houden.

    Als mede overtuigd atheïst kan ik sommige godshuizen altijd nog bewonderen vanwege hun architectonische schoonheid en deze moskee is zeker geen afzichtelijke geloofsfabriek.
    Heb je de foto's zelf geschoten? Behoudens de onderste dan...

    En zijn ziel en geest eender?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bernie,

    Allez, ge volgt nog steeds. Ik had mezelf beloofd te stoppen als iedereen weg is, maar dat blijkt maar niet willen lukken. Dat vrijwillgerswerk begint al te voelen als een marteling. (Nog 6 andere en ik maar naar Mecca).

    Alle fotos en composities van mijn hand. Uw vragen over het geloof kan ik beantwoorden, maar naar verluidt lopen er op de werkvloer niet een paar rond die nogal overtuigd zijn van het Hemelse hiernamaals? Misschien hebben zij een mening hierover.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker niet stoppen! Ik lees (en kijk) het graag meneer Woestijnkabouter! Laatste tijd alleen druk met afstuderen dus wat minder actief op het WWW. Groeten uit Nederland en stuur svp wat warmte en onweer toe!

    BeantwoordenVerwijderen