vrijdag 1 januari 2010

eten

hi lezers, (29 december 2009)

Om te leven moet je eten, en om te eten moet je leven. Ter inzegening van het nieuwe kookvuur leek me een eenvoudige spaghettiemaaltijd een ideale test, want heel veel verse groentjes en is nu echt wat me blij kan maken. En zodoende zodus leek het me een ideaal moment om eens inkopen te doen in LuLu achter de hoek, en ter vergelijking eens in mijn geheugen graven naar wat die dingen ongeveer in de Benelux zouden kosten....Tenslotte is de numerieke mens in mij ook wel eens curieus of eten echt goedkoper is dan waar ik vandaan komt....

Hierbij een greep uit de aankoop lijst

producht
Dubai
Belgie/NL
Lay 's chips 185g
1 Euro
1 Euro
Grof meergranenbrood
1
1,5-2.0
1 L verse melk
1
?
1 L fruitsap merkproduct
0.8
1.5
1 pompelmoes
0.3
0.5-1.0
3 bananen
0.3
0.5-1.0
1 kg bloem
0.9
?
400g hazelnootchoco
1
?
1/2 liter olijfolie
2 euro
2.0
1 blik soep
1.8 euro
1.4
150g Braziliaans gehakt
3.5 euro/kilo
8-9 euro/kilo
1 potje kersenyoughurt 150g
0.25
?
ingeblikt paddenstoelen
0.8
?
verse paddenstoelen
1.0
1






Enzovoort en zoverder...Eigenlijk is het me gewoon duidelijk dat de meeste verse producten een stuk goedkoper zijn maar dat de importdingen 30-40% meer kosten dan in Europa, behalve dan de chips, want die kost ongeveer even veel! Goed heee (klote qwwerty klavier laat geen accenten meer toe). Echter, die verse producten zijn in kwaliteit beduidend minder dan hetgeen we in Europa op ons bord krijgen...De tomaten zien nog groenig, de avocados zitten vol met blutsen en putten, komkommers van 15 cm liggen naast gebarsten wortelen, de ajuinen lijken op handgranaten en de Pakistaanse mandarijntjes hebben meer pit dan vruchtvlees. MAAR: er wordt ook Europees groensel verkocht...Nederlandse tomaten, Paksoi en Paprika, Franse appels en Chinese Broccoli (oeps, dat is is niet echt Europees te noemen), beschimmelde Europese champignons,....Alles is beschikbaar, zelfs Ecover afwasmiddel uit het Antwerpse Malle of verse overgevlogen fruitsla uit Brugge...Alleen het bier heb ik nog niet gevonden, jammer!

Groenten,

Wou\ter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten