woensdag 27 januari 2010

winderig buiten, zand binnen

HoiHoi,

Vandaag, 27 januari, zou een stoffige dag moeten worden maar dat is lelijk tegengeslagen. Er stond op zee genoeg wind om op land stof de lucht te blazen, snappen wie het snappen kan, maar ik was even vergeten dat Dubai een stad is met relatief weinig open zandvlakten. En wegens dat gebrek aan zandvlakte is de stofstorm er niet gekomen, jammer maar helaas. Ik had er zo naar uitgekeken. Links en rechts woei er wel wat zand in magische vormen om dan te stoppen tegen autos of tegen gebouwen. Zelfs mijn straat werd bedekt onder een miniscuul laagje stof van goed 2 millimeter, en het ergste van al was dat mijn vensters openstonden in het appartement. Gevolg: heel fijn stof op de vloer.....Dat wordt weer vagen!

Overigens is Dubai meer dan alleen stof en burocratie. Je wordt er op je wenken bediend door redelijk slaafachtige figuren, zoals bankwerknemers en supermarktarbeiders, velen van Filipijnse origine. En ook grote mensen vallen op. Op een dag mocht ik weer eens inkopen doen bij LuLu achter de hoek. Na het gebruikelijke rondturen naar eten, wordt ik plots staande gehouden door een Indiër. "Excuse me sir, how tall are you?" Om die man geen hartaanval te geven, hou ik het op eeen bescheiden 2 meter. "How much feet is that?" Die man had zo graag gehoord hoeveel voet het was, maar ik weet dat helemaal niet, dus groot was zijn ontgoocheling bij het horen van mijn antwoord....Ik had het hem echt gegund.

Maar goed, ik dodder ver naar de kassa, alwaar de eeenzame kassiersters lang wachten op de loonslaven...En om die loonslaven nog wat extra in de watten te leggen, staat er op het einde van de lopende band nog een inpakker, want die Westerlingen willen ten slotte luxe! Behalve deze ene van 2m dan...Terwijl de kassierster gedreven de goederen scant, neem ik een plastic zakske, ga me naast die inpakker zetten en start lustig alles in zakskes te steken. GE had die mens zijn wezen (gezicht voor de NL-anders) moeten zien! Hij was bijna gedegouteerd en ontzet omdat die grote blanke helenaal niet wou gebruiken maken van zijn diensten!

Soms heb ik het gevoel dat je wordt geleefd in de stad! Een apart gevoel!

Zo, nu leef ik toe naar iets anders. Tot ziens

Wouter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten