zaterdag 14 november 2009

Bye bye weathernews

Beste lastige lezer,

Alea iacta est...de teerling is geworpen...de deur is achter me dichtgetrokken.  Een gevoel van verlossing overkomt me, samen met een gevoel van licht gemis van het hetgeen ik moet gaan missen in de toekomst.  De beklijvende stem van "Lamb -met- What sound" klinkt langs mijn oren terwijl ik hier mijn ervaringen van vandaag probeer neer te pennen.


Ik ben blij dat ik de stap heb gezet om de deur achter me dicht te trekken, om weg te komen uit het inspiratieloos en zeer discreet Japans bedrijf. Ik heb een heerlijke tijd gehad op kantoor, met zeer veel leermomenten, maar al snel werd me duidelijk dat de intellectuele uitdagingen snel verwaterden tijdens het uitoefenen van mijn beroep. ..Ik weet dat het niet verstandig is om uw oude werkgever publiekelijk te kakken te zetten, maar jullie kennen me als een flapuit die het woord subtiliteit niet zo goed heeft begrepen en daardoor de grenzen van verstandigheid aftast met een bulldozer....Eigenlijk bedoel ik het niet slecht over weathernews, ik wil enkel zeggen dat ik enkel nog op kantoor bleef om een goede tijd te hebben onder te collega's.  En fijne collega's waren het...

Vanuit België wordt er vaak smalend gedaan over de Nederlandse (werk)cultuur, dat het meer overleg is dan werken, dat het langzaam werken is, en dat iedereen een mening heeft, hoe onbenullig die ook is.  Wel, ik ben blij dat ik al deze culturele dingen heb mogen meemaken, want daardoor heb ik de Nederlander als persoon weten te appreciëren. Mijn ex-collega's bestaan uit een amalgaam van achtergronden en leeftijden, waarvan ik veel heb mogen leren en lol heb mogen tappen.  Moest ik niet zo'n fijne collega's gehad hebben, ik had al veel eerder de plaat gepoetst...Dus hierbij een zeergemeende dankuwel aan die stuk of wat Drenthen, Groningers, Hollanders, Utrechters, Noord-Brabanders, Gelderlanders en zovoort en zoverder....

Vandaag was het afscheidsdag op de werkvloer, en o ironie, het afscheidsgebak en daarbijhorende speech werd gegeven op het begin van mijn dienst.  Moeten die dingen niet na de laatste dienst gedaan volgens de klassieke leer van het ontslagnemen? ...Maar ja, welke collega wilt nu blijven tot middernacht om te wachten op zijn stukje taart?

Van die fijne collegas heb ik een mooie kaart kado gekregen, waarop naast de innemende afscheidswoorden ook een lijst zat met letterlijke vertalingen van Nederlandse gezegden naar het Engels..Hilarisch!!! Hier enkele voorbeelden:  "What do you make me now?", "It comes before the baker", "The water is walking in my mouth"  , "That makes no whistle out"......

Een speciale vermelding krijgt de meeste gelovige collega die heel ontroerend een boek met Bijbelfragmenten heeft afgegeven, niet met de bedoeling om me te bekeren (wat bij voorbaat al mislukt is) maar om me levenswijsheden bij te brengen.  Het is hartverwarmend om dat te mogen ontvangen. Op een warme winteravond bij de airco zal ik deze teksten af en toe eens doornemen, in een regio niet eens zover van waar al die verhalen en hun consequenties hebben afgespeeld. Je weet maar nooit watvoor niet-godsdienstige levenswaarden ik er uit kan putten.

Misschien dat ik nu maar eens om mijn oogkleppen te sluiten en me te bewegen naar het onderbewustzijn.

Slaap lekker,

de Woestijnkabouter

ps:  Hoewel de muziek van "Lamb"al is uitgegroeid naar een behoorlijk schaap, blijft het me bekoren...Check this out: http://www.myspace.com/lambofficial

1 opmerking:

  1. Mooi geschreven Belgische vrijwel-ex-collega! Helaas was ik wegens een nachtelijke inval dienst niet bij je afscheid vrijdag, maar dat komt nog wel goed. Succes met je laatste Nederlandse dagen, geniet ervan nu je nog kan ;)

    BeantwoordenVerwijderen