zaterdag 21 november 2009

Wonen en tijd

 Dag lustige lezer,

Alweer tijd om mijn gedachten de wereld in te sturen, een beetje uit tijdverdrijf, een beetje uit interesse en ook omdat er geen fluit op TV is, net zoals in België of Nederland dus.  Het is hier ondertussen 18u gepasseerd, al serieus donker met nog een laatste glimpsje licht aan de westelijke horizon.  Het was een mooie dag, al moet ik eerlijkshalve bijzeggen da'k meer binnen heb gezeten dan buiten.  En met reden...Ik wil alle verhuisdingen en daarbij samengaande activiteiten langzaam tot me laten komen, dit om te vermijden dat de drukte mijn gemoed uitholt.  Noem het gerust voorzichtigheid, maar zeker niet luiheid. 

Deze ochtend kreeg ik de eerste opdracht van mijn nieuwe werkgever...Koop je de "Gulf News" en ga daarin op zoek naar een appartement. Dit lijkt een eenvoudige opdracht, maar dat is het niet.  Op het moment dat ik het bericht ontvang, heb ik nog niets gezien van de omgeving, met uitzondering van een paar flats en veel autos.. Snel een winkeltje zoeken in mijn wijk ' Al Barscha" of "Al Baschra" of iets dat er op lijkt...een krant kopen en dan gevolgd door een uitkamtocht in de wijk.    De wijk is op zijn minst nieuwbouw te noemen.  Er staan weinig gebouwen die ouder zijn dan 3-4 jaar, maar de meeste zijn nog in aanbouw. Indiers en Bangladeshi leven zich uit op de beton, glas en betonijzer.

Tijdens de wandeling had ik even het gevoel dat deze wijk wel de moeite waard zou zijn om te wonen, omwille van zijn moderne architectuur en buurtwinkeltjes.  Echter, na wat rondwandelen heb ik nauwelijks groen mogen aanschouwen, met uitzondering van een verlebte, aangeplante en bestofte palmboom.  Misschien dat deze wijk over 5 jaar wel de moeite is, maar voorlopig heb ik hem geschrapt uit mijn lijst net omwille van het ontbreken van het groen.


Terug in mijn hotel appartement is de echte zoektocht begonnen naar een verblijf...Tientallen wijknamen passeerden het relais...Dubai Marina, Discovery Gardens, The Gardens, The Greens, Bur Dubai, Motor City, International City, the Views, Tecom zone, Deira, Meadows, etc...Miserie miserie, hoe kunt ge nu daar iets uit kiezen? Zoals het een goede wetenschapper betaamt, heb ik gebruik gemaakt van de eliminatietechniek om heel wat gebieden te schrappen uit de lijst...Huur < 50000AED/jaar,winkels in de buurt, woonoppervlakte >80m², groen aanwezig, min 1 slaapkamer, max 10km van werk in Dubai Marina Kaart

Uiteindelijk na lang zoeken en doen, kwam "The Greens"uit de bus...De vorige keer had ik Discovery Gardens al bezocht (en toen de keuze gemaakt dat ik daar iets ga huren als het elders niet lukt).  Soit, na veel te lang computerwerk heb ik de eerste de beste taxi genomen  en na een spotgoedkope reis van ongeveer 4€ stond ik 20 min later in de Greens.  Wat een verademing!  Ik was direct verkocht.  Heel westers, mooie groene buurt, een frisse wind, gezellige winkels (althans naar Arabische normen)... Dus bij deze een oproep:  Ken je iemand die een vrij appartement heeft in de Greens, laat het me zo snel mogelijk weten!


Goed een uur later stond ik aan de Burj al Arab, het meest luxueuze en prestigieuze hotel te wereld. Tijdens het vorige bezoek was het me niet gelukt om de horde toeristen aan de ingang van de oprit te gaan bewonderen.  Ze staan er echt mekaar te verdringen om toch maar de beste foto te kunnen trekken.  Echter, de meesten menen te vergeten dat de bewakers wel eens de beste gidsen zijn die hen de beste plaatsjes kunnen aanbevelen.   Met mijn stoute schoenen aan sta ik goed 2 min later met een bewaker te babbelen, over de dingen des levens en vooral over fotografie.   Hierbij een foto van een shot van wat verderop.



 Eigenlijk zijn vandaag heel veel dingen doorgedrongen tot mijn verstand, te veel om op te schrijven.  Dat is voor later.

Groenten,

Wouter

ps: Wat heb ik vandaag geleerd:
1)  Vraag geen info aan Taxichauffeurs, want zij spreken nauwelijks Engels, en hebben precies geen interesse om te helpen,  apathisch rondkijken doen ze veel liever....Zowel de Iraniers als de Indiërs.
2)  Neem geen minivan als taxi. Die dingen zijn sloom en de motor maakt rare geluiden.
3) Taxis hebben altijd een automatische versnellingsbak...Zouden de mensen ook met een manuele versnellingsbak durven rijden?
4) Mijn verblijf heeft 2 badkamers,twee stuks waar ieder dom blondje jaloers op zou zijn omwille van de immense schoonheid.
5) Reclameproducerende Arabieren hebben het nog niet zo goed gesnapt op Engels. Zo staat er op de affiche van een lokale restaurantketen :"No one does like it".

3 opmerkingen:

  1. toffe verslagen zulle Wouter, door de mooie beschrijving kan ik het mij (bijna) volledig voorstellen hoe het in Dubai is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow , wat een avontuur.
    Veel groenten vd familie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Vlaamse Reus!

    Verstandig dat je even wat tijd voor jezelf neemt, het zijn veel indrukken die je te verwerken krijgt. Kan je de komende week ook nog je omgeving verkennen of moet je al aan de slag?
    Misschien heb je trouwens iets aan deze links vwb woonruimte:
    http://www.propertyportal.ae/the-greens.php
    http://www.dubaiapartments.biz/locations_greens.html
    Geniet van al dat u overkomt!

    Grtz,
    Bernard

    BeantwoordenVerwijderen