zondag 8 november 2009

Vreselijke burocratie (3 november 2009)

Dag lustige lezer,

Onlangs sprak ik met een Roemeen die nog geleefd had onder het regime van ceauçescu in het toenmalige communistische Roemenië. Tijdens ons gesprek kwam naar boven dat leven in de Nederlandse democratie heel erg lijkt op het communisme uit zijn tijd. Veel papierwerk, overal regeltjes en alles strikt geordend, in het streven naar een perfecte maatschappij. Eigenlijk wou ik die man geen gelijk geven toen, maar met de verhuis op til, ondervind ik aan het lijf hoe communisme er vroeger moet hebben uitgezien.


Vandaag was het papierdag. Even mijn oude telefoon en internetprovider checken op de laatste rekening, en al snel zag ik dat er een fout in stond, want ze hadden me te veel geld aangerekend voor een niet geleverde dienst. Even snel telefoneren was mijn eerste gedachte, maar 16 min later bleek het probleem nog niet opgelost..Ze beloven het uit te zoeken...Yeah, right!

Daarna snel even de bankrekening controleren, om te zien of al mijn spaarcentjes op mijn zichtrekening zijn overgemaakt...Zo'n twee weken terug had ik een aanvraag ingediend bij de bank om al het geld over te hevelen, alweer telefonisch. Het zou ongeveer een week duren voor deze procedure. Wetende dat de procedures soms wat langer duren dan wat wordt gezegd, heb ik vandaag dus de rekening bekeken. En jawel hoor, die procedure duurt dus langer dan 2 weken. ...grommel...Snel even bellen...Helaas was het al na 5u en kreeg ik het antwoordapparaat! Lang leve de burocratie..

Wat verder op de bankrekening nog een raar fenomeen: een maestrokaart gebruiken in het buitenland levert merkwaardige getallen op. Ik tank voor 50€ maar er wordt 125€ van mijn rekening afgeboekt en beloofd achteraf een correctie uit te voeren...Moet ik nu naar de bank bellen om dit op te lossen? Lukt dat ook in het midden van de nacht?

In België gaan sommige dingen een stuk sneller dan in Nederland. Om u een gedacht te geven...Het stopzetten van verzekeringen bijvoorbeeld! Mijn familiale -, inboedel- en autoverzekering staan nog in België geregistreerd, terwijl de ziektekosten-, permanente reisverzekering en fietsverzekering in Nederland staan. In België stop je die verzekeringen met een eenvoudig belletje naar de agent, in Nederland moet je door de mallemolen van papier....Eerst naar de gemeente om een uitschrijvingsbewijs, maar dat lukt pas 5 dagen voor het vertrek uit het land. En zonder uitschrijvingsbewijs lukt het niet de verzekeringen op te zeggen. .En daarnaast moet je weer contactadressen opgeven voor de verhuis, en een begeleidende brief met uitleg..Miserie miserie! Je zou voor minder Nederland vergelijken met communisme... ..Ze hebben er hier echter een andere term voor: regelneverij!

Eigenlijk zit ik eraan te denken al mijn bankrekeningen onmiddelijk te sluiten en geld over te hevelen naar een Zwitsere bankrekeningen, gevolgd door een volledig anoniem vertrek uit de gemeente, zonder al de overheidsinstanties en nutsbedrijven te informeren. Misschien is dit wel de meest efficiente manier om de burocratie te omzeilen..

Groet van een gefrustreerde ziel,

De woestijnkabouter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten